Aktualności BON
Stres…sesja…stres…sesja…ALARM!
Co to właściwie znaczy stres? Co dla Ciebie znaczy Twoja stresowa sytuacja? W otoczeniu zapewne słyszałeś, że podwyższony poziom stresu niekorzystnie wpływa na jakość życia, osłabia efektywność w działaniu, oddziałuje na wiele obszarów naszego życia. Akcentuje się na ogół tą ciemną stronę- niekorzystny stres (dystres). Trzeba zaznaczyć, że rzeczywiście tak jest, że przewlekły i silny stres stanowi dla organizmu obciążenie. Jednocześnie powinniśmy sobie uświadomić, że stres jest zjawiskiem, które się po prostu pojawia, dotyczy nas i jest niezależne od naszej woli. Nikt nie może wykorzenić bodźców stresowych ze swojego życia w pełni. Zarazem taka optyka tego zjawiska może nam przysłaniać to, że stres jest człowiekowi niezbędny, mało tego może być impulsem wzrostowym. Dlatego pojawia się pytanie: jak nauczyć się funkcjonować ze stresem oraz jak umiejętnie się nim posłużyć, w celu osiągnięcia rozwoju, zachowania zasobów i homeostazy wewnętrznej. Wiele ostatnio mówi się o strategiach radzenia sobie ze stresem. Za przykład niech posłuży nam sytuacja, związana z sesją egzaminacyjną. Możemy tą sytuację percypować subiektywnie, jako wydarzenie stresujące. Pojawia się wówczas napięcie, niepokój, silne poczucie odpowiedzialności czy zagrożenia, brak kontroli nad sytuacją. Następstwem nadmiernych obciążeń mogą być zatem koszty zdrowotne i psychospołeczne. Proces tych zmian powoduje uruchomienie reakcji łańcuchowej, dotyczącej uczuć towarzyszących i zmian w sferze fizjologicznej. Ponad to sposób reagowania na sytuację stresową jest uzależniony od rysu naszej osobowości i różnic osobniczych. Wobec powyższego nie u wszystkich osób stres będzie uaktywniał proces chorobowy. Warunkowane jest to pewną indywidualną, biologiczną podatnością na stres. Jak się należy chronić, adaptować ? Co to jest eustres ? Jest to inaczej dobry stres, w niewielkim nasileniu, nieprzetrwały. Dzięki niemu możemy mieć większą motywację do podejmowania trudów związanych z nauką oraz zyskiwać większą skuteczność i napęd do działania, poprzez ocenę sesji jako wyznanie. Przy tej ocenie zwróć uwagę na to co odpowiada Twoim indywidualnym możliwościom, zaplanuj dokładnie sposób i częstotliwość nauki, ogranicz rozpraszające Cię bodźce oraz poboczne sprawy, poszukuj wsparcia w otoczeniu. Uwzględnij kontekst czasowy. Pamiętaj, że człowiek przygotowany czuje się pewniejszy siebie, rzadko traci kontrolę nad sytuacją. Rób przerwy w nauce i znajdź czas na przyjemności. Eksploruj znaczenie tej sytuacji, przecież po coś to robisz. Postaw sobie cele i czerp z wstecznych doświadczeń. Uwierz w siebie, uświadom sobie własne emocje i je nazwij, obniży to Twój stres o połowę. Porównuj się z innymi, będącymi w tej samej sytuacji. Obserwuj jak inni sobie radzą. Być może ten sposób stanie się też Twoim adekwatnym sposobem radzenia sobie. Wiedz, że odpowiednia dieta, odpowiednia ilość snu, aktywność fizyczna oraz wypoczęte ciało są czynnikami ochronnymi. Znajdź czas na ćwiczenia relaksacyjne oraz oddechowe. Słuchaj muzyki uspokajającej. Odetnij się od niekorzystnych myśli, przekieruj uwagę na dobre bodźce. Skorzystaj z ćwiczeń wdzięczności i uważności. Wyjdź na świeże powietrze, skonfrontuj się z przyrodą, obudź swoje zmysły, popatrz za okno, doceniaj spokojne barwy. Podczas nauki korzystaj z dziennika aktywności, listy czynności do wykonania. Rozplanuj swój materiał na dłuższy czas, będziesz dzięki temu miał większe poczucie sprawstwa i kontroli. Oceń na co masz aktualnie największy wpływ. Przyjmij otwartą, wyprostowaną postawę ciała. Podczas nauki twórz mapy myśli korzystaj z mnemotechnik. I na koniec pamiętaj, że: „pewne jest tylko to, że te spostrzegane rzeczywistości różnią się od siebie, istnieje tyle realnych światów ilu żyje ludzi” (Carl Rogers).
Agnieszka Ozga- Kaczmarska
Bibliografia:
- Ogińska-Bulik.Osobowość-stres-a-zdrowierozdz.12-str.12-44-58-93.pdf
- Hobfoll-Stres-kultura-i-społeczność-r.-5-17-103-o-zasobach.pdf
Nie czekaj! Skontaktuj się z psychologiem Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
mgr Monika Pyrczak-Piega
Kierownik Biura Osób z Niepełnosprawnościami, psycholog, doradca zawodowy, Biuro Projektu "Uczelnia bez barier" ul. Bernardyńska 3, e-mail: monika.piega@upjp2.edu.pl, psycholog@upjp2.edu.pl
mgr Agnieszka Ozga-Kaczmarska
Psycholog, interwent kryzysowy, Biuro Projektu "Uczelnia bez barier" ul. Bernardyńska 3, e-mail: agnieszka.ozga-kaczmarska@upjp2.edu.pl, psycholog@upjp2.edu.pl